Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Jeżeli nie blokujesz plików cookies w ustawieniach przeglądarki to zgadzasz się na ich używanie.
W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

lo11

Czwarte spotkanie szkół partnerskich projektu Comenius

logo comeniusW dniach 20-24 października 2014 r. grupa uczniów naszego liceum wraz z opiekunami projektu uczestniczyła w kolejnym już spotkaniu szkół partnerskich projektu Comenius „Youth ECHOES” zorganizowanym tym razem w Hiszpanii.

Organizatorem czwartego spotkania była szkoła IES MARTÍNEZ URIBARRI w Salamance. Polską delegację reprezentowali uczniowie: Maciej Łojko, Anna Dzimińska, Laura Przewłocka i Andżelika Kochanowska. Po kilkunastogodzinnej podróży Hiszpania przywitała nas słoneczną pogodą i wręcz letnią temperaturą. Hiszpańscy uczniowie wraz z rodzicami czekali już na swoich zagranicznych kolegów i gościli ich w swoich domach przez kilka kolejnych dni. Dzięki temu młodzież miała możliwość poczuć atmosferę życia w typowej hiszpańskiej rodzinie, skosztować potraw tradycyjnej kuchni i zaobserwować różnice kulturowe, co na pewno było dla nich nowym, cennym doświadczeniem. Miasto Salamanca, położone w zachodniej części Hiszpanii, nazywane jest hiszpańskimi Atenami i faktycznie sprawia wrażenie wielkiego muzeum pod gołym niebem. Wyjątkowość Salamanki została doceniona poprzez umieszczenie jej na Liście Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO w 1988r. Program pobytu obejmował jednak nie tylko zwiedzanie i zapoznanie z elementami architektury, ale również praktyczne zajęcia dla uczniów i nauczycieli, zgodnie z harmonogramem prac projektowych. Polscy uczniowie uczestniczyli więc w codziennych zajęciach lekcyjnych w szkole, mogli zaobserwować różnice w metodach prowadzenia lekcji oraz w zakresie nauczanych treści na poszczególnych przedmiotach. Podsumowaniem była dyskusja we wspólnym międzynarodowym gronie o różnicach i podobieństwach w organizacji systemu nauczania. Również nauczyciele podczas sesji warsztatowych zajęli się zagadnieniem metod pracy z uczniami i za pomocą przygotowanych prezentacji zapoznawali zagranicznych kolegów i koleżanki po fachu ze specyfiką pracy w swojej rodzimej placówce. Wymiana doświadczeń i tzw. „dobrych praktyk” na pewno wzbogaci warsztat pracy nauczycieli i pozwoli na szersze spojrzenie oraz wypróbowanie nowych technik pracy na swoich lekcjach. Bardzo ważną częścią wizyty było podsumowanie pracy nad zagadnieniem sztuki ulicznej i zaprezentowanie osiągniętych rezultatów. I tu kreatywność uczniów przerosła nasze oczekiwania. Wynikiem działań młodzieży były różnorodne instalacje artystyczne, murale, graffiti oraz zaskakujące aranżacje przyszkolnych terenów zielonych. Młodzież oprócz tego uczestniczyła w wielu aktywnościach pozaszkolnych przygotowanych przez gospodarzy, np. w grze miejskiej, zajęciach sportowych i artystycznych. Nie mogło zabraknąć również wspólnych posiłków oraz spotkań wieczorami w międzynarodowych grupach, co sprzyjało integracji zarówno uczniów jak i nauczycieli. Młodzież bez problemu porozumiewała się w języku angielskim oraz równie chętnie uczyła się różnych zwrotów w języku hiszpańskim.

Refleksje uczniów z wyjazdu:

"Wyjazd do Hiszpanii pozostanie w mojej pamięci na bardzo długo. Największe wrażenie wywarła na mnie specyficzna architektura i kultura Salamanki. Dzięki temu wyjazdowi miałam możliwość rozwinięcia swoich umiejętności językowych oraz poznałam wiele ciekawych osób, których na pewno nie zapomnę." (Laura Przewłocka kl.2a)

"Wyjazd do Hiszpanii był świetną przygodą, ale również możliwością nauczenia się czegoś, m.in. podszkolenia języka angielskiego czy poznania różnic między państwami Europy. Spotkałam też wiele ciekawych ludzi, nawiązałam nowe przyjaźnie. Oprócz tego mam wspaniałe wspomnienia, które pozostaną na długo w mojej pamięci. Podczas pobytu w Hiszpanii mogłam cieszyć się piękną pogodą, przez co powrót do zimnej Polski był naprawdę ciężki. Zachęcam do brania udziału w takich projektach!" (Andżelika Kochanowska kl.2d)

"Hiszpania, Salamanca 20-24 października: są to dni, których nie zapomnimy do końca życia. Dzięki projektowi Comenius „Youth ECHOES” mogliśmy poznać tradycje, kulturę oraz ludzi tam mieszkających. Nawet język nie był wielką barierą, gdyż wspólnymi siłami dogadywaliśmy się w każdej sytuacji. Mieszkaliśmy u naszych hiszpańskich przyjaciół. Ich rodziny przyjęły nas z wielką życzliwością i radością. Obserwowaliśmy ich zwyczaje, codzienne obowiązki oraz styl życia, jaki prowadzą, a także sami tego wszystkiego doświadczaliśmy. Dni mijały bardzo szybko i wypełnione były licznymi atrakcjami – zwiedzanie, zajęcia integracyjne, lekcje w szkole, wspólne rozmowy. Wyjazd uważam za jeden z najlepszych epizodów w moim dotychczasowym życiu. Poznaliśmy niesamowitych ludzi, a przyjaźnie, które zostały tam zawarte, myślę, że przetrwają naprawdę długo". (Anna Dzimińska kl.3b)

"Wyjazd do Hiszpanii był czymś, czego nie zapomnę do końca życia. Pierwszy lot samolotem oraz pierwszy tak daleki wyjazd pozostanie we mnie na długo. Czas spędzony z nowo poznanymi przyjaciółmi był jednym z najlepszych. Nawiązałem wiele nowych znajomości, które mam nadzieję, będą trwały przez bardzo długi okres. Chciałbym, aby wszystkie złożone przez nas obietnice się spełniły, a w przyszłości udało nam się wszystkim spotkać ponownie. Wyjazd uważam za udany pod każdym względem." (Maciej Łojko kl.3H2)